Powered By Blogger

czwartek, 12 stycznia 2012

Trawnik- jak zielony aksamit

Piękny ogród to efektowne tło dla domu, a zadbany trawnik i zdrowe rośliny to zadowolony gospodarz.Chcąc mieć idealny trawnik trzeba pamiętać, że pełni on różne funkcje w ogrodzie. Oprócz walorów estetycznych, porośnięty roślinami dostarcza znaczną ilość tlenu oraz utrzymuje wilgotność powietrza. Dzięki temu panują warunki sprzyjające wypoczynkowi.
Przygotowanie podłoża pod trawnik jest bardzo istotne. Na nic zda się wysianie dobrej mieszanki traw jeżeli nie usuniemy kamieni, pozostałości po budowie czy chwastów. W tym celu najlepiej przekopać teren widłami, lub glebogryzarką i usunąć szczątki niepożądanych roślin, ponieważ niektóre potrafią odrosnąć z pozostawionych kłączy lub korzeni. Glebę zbyt luźną należy wzbogacić próchnicą (np. ziemią kompostowa, torfem odkwaszonym), natomiast zbyt zwięzłą trzeba rozluźnić i do tego celu nadaje się piasek. Warstwa ziemi pod trawnik powinna osiągać do 20cm głębokości.
Po przygotowanym podłożu dodatkowo można rozłożyć nawóz wieloskładnikowy na 2-3 tygodnie przed rozsianiem. Po tym zabiegu teren trzeba wyrównać łatą drewnianą a następnie zwałować.
Teraz należy się zastanowić nad doborem trawy, czy ma być to trawnik z siewu czy z rolki. Trawnik z rolki głównie jest w dwóch rodzajach, ale z siewu można dobrać czy do cienia czy na stanowisko słoneczne.
Trawnik z siewu najlepiej zakładać na przełomie kwietnia i maja lub w sierpniu i wrześniu bo w tych okresach najczęściej podłoże jest wilgotne. Prace należy przeprowadzać w dni pochmurne i bezwietrzne. Do siania można użyć siewnika lub ręcznie. Siać należy wzdłuż i w poprzek, aby nasiona równomiernie rozprowadzić. Następnie zasianą powierzchnię przegrabić tak aby nasiona wymieszały się z ziemią. Podlewać bez nadmiaru by nie wypłukać nasion. Kiełkująca trawa jest delikatna na suszę więc należy utrzymywać wilgotność.
Pierwsze koszenie nowego trawnika trzeba przeprowadzić, gdy źdźbła osiągną wysokość 8-10 cm. Skracamy je wówczas o 1-1,5 cm. Kolejne dwa-trzy razy kosimy podobnie, a potem coraz niżej aż do planowanej wysokości. Zazwyczaj jest to 3-6 cm, ale gdy panują upały, lepiej kosić wyżej.

13 komentarzy:

  1. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam trawnik jest jak aksamit i wszystko zależy od tego jaką odmianę trawy mamy oraz jak dbamy o nasz trawnik. Odkąd ja używam środków do pielęgnacji od http://www.substral.pl/ to mogę śmiało stwierdzić, że jak najbardziej dzięki nim moja trawa dookoła domu zyskała o wiele więcej zieleni.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie sam trawnik jest bardzo ważnym elementem kiedy mamy ogród i ja również uwielbiam o niego dbać. Tym bardziej, że teraz jeszcze posiadam niezawodną kosiarkę samojezdną https://garden-system.pl/kosiarki-samojezdne-c72 i jak najbardziej jest to doskonałe rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Co by nie było to trawnik jest bardzo ważnym elementem każdego ogrodu. Należy oczywiście o niego cały czas dbać. Jak czytałam również na stronie https://zbudujmydom.pl/artykul/jaki-hydrofor-do-podlewania-ogrodu-kupic to faktycznie hydrofor nadaje się doskonale do podlewania ogrodu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Oczywiście trawnik jest bardzo ważną kwestią jeśli myślimy o tym, aby mieć ładną przestrzeń dokoła domu. Jak czytałem jakiś czas temu na stronie https://www.lovethegarden.com/pl-pl/artykul/zakladanie-trawnika-z-nasion-trawy-samozageszczajacej to faktycznie taka trawa samozagęszczająca jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Samo posiadanie trawnika jak dla mnie jest dość ważną kwestią i ja staram się o niego dbać cały czas. Polecam także przeczytanie artykułu https://expodom.pl/jak-prawidlowo-podlewac-trawnik/ w którym fajnie napisano o tym jak trawnik należy podlewać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Samo utrzymanie trawnika faktycznie jest bardzo ważne i muszę przyznać, że ja uwielbiam robić prace ogrodowe. Jak dla mnie również ważną sprawą jest to aby mieć dobre meble ogrodowe. Dlatego właśnie postanowiłem kupić je z https://ogrodolandia.pl/ i jak najbardziej polecam je każdemu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja jestem zdania, że trawnik jest jedną z najważniejszych kwestii w naszym ogrodzie. W sumie po przeczytaniu artykułu https://www.podlane.pl/blog/jakie-zraszacze-do-nawadniania-trawnikow-wybrac/ wiem także już jaki zraszacz do nawadniania trawnika mam wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń